JanCarlo

… förmågan att ändra åsikt skiljer oss visa från de envisa …

Krogar. Pråmen. Åhus.

Lämna en kommentar

Den ligger där nästan lätt gungande i inloppet till hamnen i Åhus. untitledVågornas kluckande, tillsammans med doften från det salta havet, fungerar som den bästa aptitretare. Utanför, kan beundrande ögon betrakta vackra båtar,images förtöjda eller förbiseglande. På andra sidan vattnet prålar villorna från det området som i folkmun är döpt till ”Gräddhyllan”.untitled

”Pråmen” är en krog och just en pråm, som inretts till en mycket välkomnande servering. Den som önskar sig dit måste välja den varma årstiden. Under vintern ligger den där och ser övergiven och frusen ut, kanske längtande till nästa sommar. images

Längs hela den svenska kusten serveras under den ljusa årstiden den mest typiska svenska sommarmat jag kan tänka mig. Sill, potatismos med tillbehör.untitled Jag har åtskilliga gånger , på flera ställen, ätit denna enkla maträtt. Från Buhres i söder till Hennings Rökeri i norr. Men aldrig så gott stekta som på ”Pråmen”. Och aldrig så god mos som på ”Pråmen”. Och ingenstans så generöst, med det som är så viktigt för mig, LINGON, som på? Ja just det, ”Pråmen”.

Men här finns så mycket mera som frestar den hungrige.  Inte minst ”åla-mackorna”. untitledSjälvklart är den rökta ålen bäst på sin egen hemmaplan. Repertoaren är generös. Personalen trevlig. Precis som ”krögarinnan”, Jessica. (Till höger i bilden) En före detta klarinettelev till mig.images

Så kära läsare: Är ni i närheten av Åhus. Unna er ett besök på denna krog med sitt idylliska läge och sin goda mat.

10384732_676208985767058_8060197305430122570_n( Bilden) Senaste gången jag besökte ”Pråmen” Midsommaraftons eftermiddag, innan en konsert med Stadsmusikkåren/Åhus Blåsorkester (Därav den ”högtidliga” klädseln).

De övriga i sällskapet okända.

Eller ? Tycker mig känna igen dem.

data=VLHX1wd2Cgu8wR6jwyh-km8JBWAkEzU4,xlcsxGxMSgrZmpcB0YDGl9-FRAi1rkazIYXFvYbWFlsSWiAWgTMxJ2kfSydfv58UJ41mwDD8wJ90tZooz873lbvjXwnRhYcEaIQbAIWsJCIfmg--

Lämna en kommentar