JanCarlo

… förmågan att ändra åsikt skiljer oss visa från de envisa …

Att spela klarinett (En ”materialsport”?)

2 kommentarer

Många sporter är beroende av materialet. Kan misstänka att det gäller till ytterlighet för motorsporten. De flesta yrken ropar också på de bästa verktygen. Kan svårligen tänka mig en kirurg, hur skicklig han eller hon (inte hen) är, utrustad med morakniv. En musiker är också beroende av bra material. Men hur mycket? Här skall jag försöka rangordna vad en god klarinettist är beroende av. Allt föresatt att det verkligen är en GOD klarinettist. Och en väldigt ytlig presentation av mig.images

1. Röret.untitled

Det utan tvekan i särklass viktigaste materialet. Cirka 50% av hur bra det går att spela. En stjärnklarinettist med ett mediokert rör låter tonalt sämre en medioker klarinettist med ett perfekt rör. (Ett perfekt rör kan vara något olika för skilda musiker. Hårdhet med mera) Röret är också det största bekymret. Påverkas av kroppsvätskor och väderlek. Kan ändra sig på någon minut. Kan skapa nervsammanbrott och sömnlösa nätter. Men en klarinettist måste kunna bemästra detta och lära sig konsten att fixa sina rör. Så gott det går. Det ingår i utbildningen. Syntetiska rör är en nödlösning om ”rör-dagen” är en terror. Annars är klarinettrören gjorda av Europeisk jättevass (Arundo donax)untitled

2. Akustiken.

Ja, faktiskt räknar jag konsertlokalens akustik till materialet för en klarinettist. Åtminstone i den klassiska världen där inte förstärkare förekommer. Precis som med röret låter tonalt en något sämre musiker bättre i en kyrka än en elit- instrumentalist i ett bibliotek. Stor efterklang gör dessutom att man spelar mera avspänt.

3. Munstycket.untitled

Det finns klarinettister som provar och skiftar munstycke under hela sin karriär. Så finns det de som kommer ”rätt” nästan meddetsamma. Jack Brymeruntitled, menade att det bästa munstycket är det som kan alla symfonierna och konserterna. Alltså, det man haft i långa tider. Andra framhäver att munstycket förlorar sin spänst och vitalitet efter en viss tid. Munstycken tillverkas i olika material. Många i Tyskland spelar på trämunstycke. Även kristall förekommer. De flesta i min del av världen använder munstycke tillverkade av ebonit. Olika öppningar och banor avgör vilket sorts munstycke man föredrar. Allt beroende på klangideal och flexibilitet. Problemet när ett nytt munstycke provas ut är det att veta om det är röret eller munstycket som är bra.

4. Klarinetten.

Självklart måste instrumentet vara tätt. Lika klart att mekaniken fungerar. Ett ”finare/dyrare” instrument är dessutom renare i intonationen. Något helt rent finnes dock inte. Klangen har också en viss betydelse. Tysk borrning ger en tätare mer egaliserad klang. Engelsk borrning en större, rundare mjukare ton. De flesta i Sverige använder fransk borrning som kanske kan sägas vara ett mellanting. Buffét Crampon, Selmer och Leblanc är de ledande märkena i många länder. Om själva instrumentet kan annars sägas att en lyhörd musiker spelar renare på ett sämre instrument än den något gehörs-svagare gör på den finaste Buffét-modell. Grenadill är det vanligt träslag. Billigare modeller finns även tillverkade i plast.

5. Päronet.untitled

Betyder en del. Men jag skulle inte bryta ihop om jag inför en konsert varit tvungen att låna någons päron. Finns i olika borrningar och storlekar.

6. Ligaturenuntitled

Finns massor av olika. (Spelade under min ”tyska period” med snörligatur.) Har en viss betydelse. Men hade allt varit lika enkelt så………..

Hade inte klarinettspelet varit en ”materialsport”

Och över allt material är det ändå vi som spelar detta fina instrument som är den viktigaste komponenten.

Mitt material.

Klarinetter.

B-klarinetter: Buffet RC Prestige och Buffet S1untitled

A-klarinett: Buffet S 1.

C-klarínett Buffet RC Prestige

Samtliga, utom den sällan använda C-klarinetten, i behov av viss renovering. Men pensionärsplånboken inser inte det behovet.

Munstycke.

Vandoren 11. 6

Päron.

Chadash

Ligatur

Vandoren

Rör.

Vandoren V 12 3,5 +

Det här var väl intressant läsning för precis alla?imagesPZO1Q2FP

 

2 tankar om “Att spela klarinett (En ”materialsport”?)

  1. Harry Sernklef spelade på trämunstycke, ett levande material som kunde förändras vid klimatförändringar, vilket gjorde att nerverna fick en extra dans

  2. Precis så. Trämunstycke lär vara bäst när omständigheterna tillåter det. Men varför lägga till ytterligare ett ”rörproblem”?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s